Vold avler modvold. Meget vold avler fred.


Det sagde Jønne altid på stuen under min tjeneste i Livgarden fra Juli 81 og ni måneder frem.

Han sagde mange sjove ting.

Men der ER noget om, at sataner, tyraner, diktatorer, bøller, bullies, og den slags - de frygter faktisk kun to ting: At blive ydmyget offentligt og at blive ramt af vold, om man så må sige.

Desværre. Sådan er det. 

Nå, men forleden mandag sad min CFO og jeg og lagde GIGANTISKE planer om ekspansion og nye bikse og alt muligt, mens vi delte to fadøl nede på en lokal café klokken 0030.

Der var kun os og den søde bartender/tjener Joe, som skulle lukke biksen klokken 0100.

Så kom Michael ind. Høj. Fuld. Satte sig ned og begyndte - lidt rytmisk, agtigt - at trampe på nogle ting på gulvet, som larmede meget.

Jeg bad ham stoppe. Han stirrede. Og så fortsatte han.

Svend startede så en samtale med ham. Spurgte, hvad han hed, og hvad han lavede til daglig?

Han var lokofører, sagde Michael. 

Så kan man jo sige, at sort uheld kommer i mange farver, men at sige "lokofører" foran Svend er måske lidt uheldigt - hvis man vel at mærke ikke er det. Thi Svend er Danmarks største tognørd.

"Nåhhh, hvornår har du så næste vagt?"

"Klokken seks i morgen tidlig".

(Det spørgsmål skyldtes, at Svend lynhurtigt tænkte: Hvis han skal på arbejde og er SÅ fuld, så skal vi fan'me lige have varskoet DSB". Meget hurtigt og smart tænkt).

"Nå, OK, på hvilken linie?"

"Linie C til Ballerup" (eller noget lignende)....

"Nåh, linie 27654?"

"Ja!"

"Hvad er koden for Østerport?"

"KØ"

"Njah, det er jo KK - Københavns Kystbanestation"...

"Nåh ja"

"Og du ved jo godt, at linje C ikke har nummer 27654, ikke?"

Tavshed.

Svend: "Du er jo ikke lokofører, Michael..."

Michael: "Nej, OK, det er bare noget jeg går rundt og siger. Må jeg ikke have lov til at give en øl?"

Os: Ork jo!

Så gik "Michael" på toilettet og prøvede at gå direkte derfra og ud af døren uden at betale. Jeg stoppede ham og bad ham betale sin regning.

Det gjorde han så, men da transaktionen var gået igennem gik noget i stykker på ham, og ham HAMREDE sin flade hånd ind i monitoren på disken, så den var ved at vælte - og lille Joe fór forskrækket tilbage.

Hvad man kan se på videoovervågningen er følgende:

1. Idét "Michael" slår på monitoren på disken rejser jeg mig fra stolen, træder tre skridt frem, og laver et choke-hold på ham, lægger kropsvægten bag, og tvinger ham ned i knæ. Det sker indenfor 1-2 sekunder.

2. Han ser totalt chokeret ud og bliver helt slap. Jeg drejer ham rundt og fører ham mod døren.

3. Wait for it: Det VILDESTE ved at se overvågningsvideoen fra det her er, at man kan se Svend ISKOLDT og uden tøven rejse sig fra stolen, da jeg går op for at lave chokehold, gå de få skridt hen til døren, åbne den...

4..... og da jeg har fragtet fjolset hen til døren ER DEN ÅBEN, og jeg kan bare smide ham ud...

5.... Hvorefter Svend blot lukker døren.

Det hele tager 2-3 sekunder på videoen.

Joe var glad. Manageren gav et par glas gløgg nogle dage senere. Alt er godt.

Og jeg er nu ved at lære Svend at lave chokehold :-))).

PS: Jeg har i nogle år gået med tanken om, at "menneskehavet" skal begyndet at sige fra overfor banditter og terrorister og møghunde som den her fyr. Jeg læste forleden en fantastisk artikel af en kvinde, der var begyndt på netop dét for nogle år siden. Hun gik op til røvhullerne og bad dem holde op, eller greb ind, eller hvad er nu skulle til. Og det virker.

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Historien om Oracle i Danmark - TPI, DDE og den slags...

Velkommen, min Steve Jobs-fyring - og de tre nye bikse...

Ny Offentlig Skat ...